gif Bona Fide Tango

 

Ve snaze o autentickou interpretaci tvorby Astora Piazzolly vznikl český soubor Bona Fide Tango, jehož složení se blíží originálnímu nástrojovému obsazení, jaké využíval sám Piazzolla - zakladatel stylu "Tango nuevo". Repertoár souboru je zaměřen na všechna období existence tanga - od jeho počátku (konec 19. stol.) do jeho současné podoby. Kromě vlastních koncertních vystoupení též pořádají ve spolupráci se Soňou Červenou a Vlastimilem Harapesem večery kde nechybí ani původní česká tanga Jaroslava Ježka, Emila Františka Buriana a dalších.

Soubor hraje skladby výhradně ve vlastních aranžích. Členové kvinteta se intenzivně věnují pedagogické, skladatelské a aranžérské činnosti. Jsou členy předních hudebních těles nebo s nimi externě spolupracují (např. Sukův komorní orchestr, Big Band Českého rozhlasu a Pražská komorní filharmonie).

Kvinteto nahrálo v roce 2009 CD pod názvem "Misterio del Ángel".



Členové:

Petr Grau (1971) je absolventem flétnové třídy prof. A. Křiklánové na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. V roce 1996 založil soubor Bona Fide Kvartet, který se orientuje zejména na hudbu argentinského skladatele A. Piazzolly (styl tango nuevo) a na hudbu soudobou. Jejich společná živá nahrávka skladby S. O . S. Q. skladatele Víta Clara byla vybrána na prestižní výroční CD Společnosti pro soudobou hudbu Přítomnost. Spolu s tímto souborem a akordeonistou L. Horákem se stali semifinalisty mezinárodní soutěže „X. Piazzolla Music Award“ v Miláně. Jeho dlouholetá spolupráce s cembalistkou B. Kürstenovou vyvrcholila v roce 2005 založením souboru Ensemble Bona Fide, který se v netradičním obsazení flétna, dva saxofony a cembalo věnuje interpretaci barokní hudby. Petr Grau externě spolupracuje s orchestrem Národního divadla v Praze a Dejvickým divadlem. Pravidelně účinkuje na Mezinárodním festivalu melodramu, kde interpretuje díla významných soudobých českých autorů (J. Teml, J. Matys a další). Koncertoval v řadě zemí Evropy, ale např. i v Brazílii (1996) a Japonsku (2001). V současné době působí též jako profesor hry na flétnu na Konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze.

Jakub Janský (1975) Hře na housle se začal věnovat v sedmi letech pod vedením prof. Milady Monoszonové na tehdejší LŠU Voršilská. Do roku 1989 byl členem zdejšího komorního orchestru, s kterým i sólově vystupoval na turné po Německu, Belgii, Francii, Anglii a Skotsku. V roce 1995 absolvoval Pražskou konzervatoř ve třídě prof. Pavla Kudeláska a pokračoval ve studiu u prof. Nory Grumlíkové. Od roku 2000 je stálým členem Sukova komorního orchestru jako vedoucí skupiny druhých houslí, s tímto tělesem vystupuje také jako sólista. Externě spolupracuje s dalšími hudebními soubory, např. Pražský komorní orchestr, Talichův komorní orchestr apod. Od roku 1999 se věnuje coby člen kvintetu Bona Fide Tango argentinskému tangu, především skladbám Astora Piazzolly (tzv. „tango nuevo“), které pro kvintet také aranžuje. Magické tango ho oslovilo i jako tanec, kterému se občas věnuje.

Ladislav Horák (1966) Absolvent Pražské konzervatoře a Západočeské university v Plzni. Během studií vítěz národní soutěže v Hořovicích (1990) a laureát mezinárodních soutěží v Andoře, Itálii a Španělsku (1987-1990). Koncertuje sólově, v komorních sdruženích Piazzolla Soloists a Bona Fide Tango, koncerty s dalšími komorními i orchestrálními soubory ( např. FOK, Moravská filharmonie, Severočeská filharmonie, Sukův komorní orchestr, Komorní orchestr Dvořákova kraje, Praga Camerata, …). Má nahrávky ve studiích českého rozhlasu, natáčel pro české, španělské, italské i americké televizní společnosti. Je propagátorem a prvním interpretem skladeb jak soudobých českých a zahraničních autorů, tak i kompozicí slavného argentinského skladatele – Astora Piazzolly. Natočil CD Barevný svět akordeonu věnovaný soudobé hudbě a CD Století Václava Trojana. Pedagogicky je činný na Pražské konzervatoři, kde působí od roku 2005 ve funkci zástupce ředitele. Více na www.ladislavhorak.cz

Jaroslav Novák (1968) vystudoval Pražskou konzervatoř v oboru kytara (prof. V. Kučera) a skladba (prof. B. Řehoř). Je laureátem soutěže Mladá Praha 1995. V témže roce vydal spolu s flétnistou J. Pelikánem autorské CD „Mlčenlivé příběhy“. Je stálým členem souborů Musica a Tre, Tres Bona Fide, Jers-duo ( s J.Pelikánem ) a pravidelně spolupracuje s orchestrem Národního divadla, Pražskou komorní filharmonií, komorními orchestry Berg a Virtuosi di Praga, souborem Agon a dalšími. Rovněž působí v kytarovém duu s M.Hromkem („Keltská kytara“) či s D. Holým (mj. spolupráce s E. Adlerovou na projektu „Carmen a flamenco“). Věnuje se časté studiové práci ( mj. Fisyo, ČNSO, ČT), podílel se např. na albech P.Milcové, C + K Vocalu, J. Suchého, J. Dědečka, D. Kolera či Ravena. Jako skladatel se orientuje jednak na tvorbu pro kytaru ( 2 kyt. koncerty, suity, sonáty, etudy apod. - na mezinárodním kyt. festivalu „ Mikulov 1998 “ byla provedena jeho komposice pro kyt. orchestr), jednak na zhudebňování moderní české poezie (na 250 písní). V současné době vyučuje na Pražské konzervatoři a vystupuje jako sólista s vlastním autorským programem, kombinujícím jak jeho písňovou, tak kytarovou tvorbu. Více na www.jaranovak.cz

Petr Dvorský (1966) Absolvoval Jazzovou Konzervatoř Jaroslava Ježka v Praze a soukromě studoval klasickou hru na kontrabas u profesora Jana Kmenta, profesora Václava Fuky a profesora Jiřího Valenty. Na českou jazzovou scénu vstoupil jako člen debutujícího kvarteta The Four s Karlem Růžičkou jr., Stanislavem Máchou a Jiřím Slavíčkem, které v roce 1990 zvítězilo v mezinárodní soutěži jazzového festivalu v Karlových Varech. V roce 1992 získal s Triem Pavla Wlosoka třetí místo na mezinárodním soutěžním festivalu Jazz Juniors v polském Krakově. Od té doby spolupracoval s předními českými i zahraničními jazzmany jako např.: Sandy Lomax, Mark Vinci, Steve Lacy, Steve Houben, Juraj Bartoš, Gabriel Jonáš, Matúš Jakabčic, Michel Montanare, Karel Růžička, Emil Viklický, Eva Olmerová, Evžen Jegorov, Štepán Markovič, Vojtěch Eckert, Luboš Andršt, Roman Pokorný, Najponk a dalšími. Několik let po sobě byl nominován v anketě České jazzové společnosti jako talent roku. S triem Beaty Hlavenkové vystupoval na loňském Prague Jazz Open festivalu v projektu s Kanadskou trumpetistkou Ingrid Jensen, členkou The Maria Schneider Bigbandu. Letos v březnu spolupracoval na turné po České republice s vynikajícím Markusem Printupem, prvním trumpetistou bigbandu Wyntona Marsalise. V současné době hraje Petr Dvorský s Miriam Bayle Bandem, s Elenou Suchánkovou & Jocose Jazz, v Rostislav Fraš Q a v novém projektu Infinite Q spolu s nejtalentovanějšími zástupci mladé jazzové generace. Z mezinárodních projektů lze jmenovat Česko-Finskou formaci „Connection“ a „Trio Music“ s Velšským tenorsaxofonistou Osianem Robertsem. Od roku 2004 je členem Bigbandu Českého rozhlasu. Kromě hudebních aktivit se Petr Dvorský také zabývá také edukativní a publikační činností - v letech 1999-2003 byl redaktorem jazzového časopisu JAM a v letech 2004-2005 ředitelem Letní jazzové dílny v Praze, pořádané Českou jazzovou společnosti.www.petrdvorsky.cz